پژوهشی پیرامون دیوارنگاری گیاهی

پایان نامه
چکیده

چکیده هنر دیوارنگاری معاصر، امروزه از نظر موضوع، مکان اجرا، شیوه ی کار و مواد و مصالح مورد استفاده، به گونه ای متفاوت از قبل اجرا میشود. دلیل این امر، نیاز جامعه ی معاصر به زبان و بیانی نو در اجرای دیوارنگاری و پیشرفت های علمی و صنعتی است که طیف وسیعی از مواد را برای کار در اختیار هنرمندان قرار داده است. تحقیق حاضر به بررسی و معرفی دیوارنگاره های گیاهی به عنوان رویکردی جدید به اجرای آثاری که پاسخگوی نیاز جامعه ی مدرن باشد پرداخته و با هدف توجه به قابلیت های بصری، زیباشناختی و بیانی خاص این آثار، انجام گرفته است،که حاصل آن پاسخ به پرسش های زیر می باشد: دیوارنگاره های گیاهی از لحاظ بصری به چند دسته تقسیم می شوند؟ ویژگی های بصری و زیبا شناختی دیوارنگاره های گیاهی چیست؟ ویژگی های بیانی خاص دیوارنگاره های گیاهی چیست؟ روش های اجرای دیوارنگاره های گیاهی چیست؟ دیوار نگاره های گیاهی علاوه بر جنبه های زیباشناسانه، چه مزایایی دارند؟ ونقش دیوارنگاره های گیاهی در طراحی فضاهای شهری چیست؟ پژوهش حاضر یک تحقیق کاربردی، توسعه ای است، که علاوه بر پیشبرد نتایج تحقیقات گذشته می توان از آن در موقعیت های عملی استفاده نمود. از لحاظ ماهیت، پژوهشی کیفی است و از نظر روش تحقیق توصیفی محسوب می شود. روش گرد آوری داده ها کتابخانه ای و استفاده از منابع اینترنتی بوده است. تجزیه تحلیل مطالب از لحاظ ساختاری، زیبا شناختی و فنی انجام گرفته است. مهم ترین نتایج حاصل از مطالعات این تحقیق، عبارتند از: دیوارنگاره های گیاهی به لحاظ ساختاری به دو دسته عمودی و افقی تقسیم می شوند که ویژگی های بصری و زیبا شناختی و بیانی آن ها بدین شرح است: ایجاد جاذبه های واقعی برای مخاطب به واسطه ی استفاده از بافت، فرم و رنگ گیاهان زنده، پرهیز از جزئی نگاری و کلیت پردازی در اجرای این آثار، تنوع در دیوارنگاره های گیاهی، هماهنگی این آثار با شرایط متغیر محیط و فصل ها، ارتباط عام با مخاطبین از هر طبقه ی اجتماعی و هر گروه سنی، ایجاد فضای چند بعدی و مینویی از طریق ارتباط با حواس پنجگانه مخاطب و ایجاد ویژگی حس مکان. همچنین این آثار را از نظر بصری می توان به سه دسته: فرمی، هندسی وترکیبی تقسیم نمود. کلید واژه ها: دیوارنگاری گیاهی، دیوارهای گیاهی، دیوارنگاری زنده، پاتریک بلانک، باغ های عمودی، توپیاری، شاخه بافی

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

پژوهشی پیرامون دیوارنگاری عصر قاجار در یزد

چکیده : دوران قاجار عصر گسترش نقاشی دیواری و تزیینات دیواری در خانه ها به عنوان یکی از عمده ترین راهبردهای شکل دادن به فضای معمارانه است. در شهر یزد این امر بواسطه تحولات اجتماعی واقتصادی و گسترش تجارت طبقه ای از افراد متمول تجار شکل می گیرد که تحت تأثیر ارتباط با خارج و تحولات فرهنگی سعی دارند با استفاده از این شیوه، فضای خانه های خود را در رقابت بایکدیگر آراسته ترسازند. پژوهش حاضر پاسخ به ا...

15 صفحه اول

پژوهشی پیرامون مبانی چیدمان ویترین از منظر دیوارنگاری شهری

چکیده: امروزه سراسر دیوار های معابر شهر ها بخصوص شهرهای بزرگ را ویترین هایی با ابعاد و اشکال گوناگون پوشش داده و قسمت اعظمی از منظر شهری به وسیله این عنصر محیطی شکل گرفته است. عنصری بر پهنه دیوارکه سعی در به کارگیری اصول زیبایی شناسی در ایجاد تعاملی هر چه بهتر با مخاطبین خود دارد. لذا پتانسیل های ویژه این بستر هنری می تواند آن را تحت عنوان یک اثر دیوارنگاری در قالب اجرایی متفاوتی معرفی نما...

15 صفحه اول

پژوهشی پیرامون کارکردهای دیوارنگاری در فضای داخلی سالن های انتظار مورد پژوهی: سالن انتظار بیمارستانی در تهران

چکیده: دیوار نگاری به عنوان یکی از بستر های هنرهمگانی دارای پیشینه ای دیرینه می باشد. و جزء آثاری است که که بیشترین تعامل را توأمان ، با عواملی همچون محیط ، معماری و مخاطب داراست . از آنجا که یک اثر دیواری توانایی آن را دارد که قابلیتهای متفاوتی ، بجز جنبه های زیبایی شناسانه و تزیینی، در محیط از خود بروز دهد لذا، وجود این آثار در فضاهای عمومی متفاوت، ازجمله فضاهای داخلی این بستر را برای اثر دی...

15 صفحه اول

بررسی پیرامون ویژگی های دیوارنگاری در بزرگراه های شهری نمونه موردی دیوارنگاری بزرگراه های تهران

بزرگراه ها به عنوان اصلی ترین عناصر فضاهای شهری، از مولفه های مهم شکل دهنده ی منظر شهر هستند. بنابراین توجه به منظر و سیمای بصری آن از الویت بالایی برخوردار است. سیمای شهری بزرگراه با بدنه مفهوم پیدا می کند و به فضای بزرگراه هویت می دهد. همین امر توجه به زیباسازی جداره ی بزرگراه را پراهمیت تر می کند. یکی از راهکارها در جهت پاسخگویی به این نیاز، استفاده از دیوارنگاری است. دیوارنگاری شهری یکی از ...

پژوهشی پیرامون ریشه‌شناسی واژة سغدی ršt’wc’r

زبان سغدی از زبان‌های ایرانی میانة شرقی است که از سدة نخست تا سدۀ سیزدهم میلادی رواج داشته است. این زبان به‌ سبب نفوذ زبان پهلوی و نیز بر اثر نفوذ زبان ترکی به‌تدریج از رونق افتاد و زوال آن با گسترش زبان فارسی و، علاوه ‌بر آن، با نفوذ زبان عربی، از دیگر سوی، شتاب بیش‌تری گرفت. به هر روی، واژه‌هایی از زبان سغدی به زبان فارسی راه یافت و در قالب وام‌واژه به حیات خود ادامه داد. در این پژوهش، واژۀ س...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023